Användare
Ge tillgång till personer via ScoutID.
Du kan via scoutnet ge access till fler personer att logga in och administrera er kårwebbsite.
- Be medlemsregistreraren lägga till personen som ”IT-ansvarig / Webbansvarig" på kårnivå i Scoutnet. Detta ger personen adminbehörighet och full tillgång på er kårwebbsite. Alternativt kan de få rollen "Redaktör” på kårnivå i Scoutnet vilket ger användaren begränsad tillgång på er kårwebbsite.
- Be sedan personen gå till kårensnamn.nykarwebb.se/admin och och klicka på 'Logga in' under ScoutID. Logga in med medlemsnummer/e-post och lösenord, samma inloggningsuppgifter som till Scoutnet (då skapas en användare automatiskt i WordPress).
Ge tillgång till personer utan ScoutID eller siter som inte är kopplade mot en kår / distrikt.
- Du som administratör går till Användare i huvudmenyn och kan därifrån skapa nya användare.
- Välj en passande roll för användaren. OBS: En person som redan har en användare via ScoutID på en annan kårwebbsite MÅSTE ha samma admin-roll om du lägger till denna på en site som inte är kopplad till en kår/distrikt. Alltså rollen "TF Administratör" och inte "Administratör".
- När du skapat användaren får hen ett mail med inloggningsuppgifter.