Användare

Ge tillgång till personer via ScoutID. 

Du kan via scoutnet ge access till fler personer att logga in och administrera er kårwebbsite.

  1. Be medlemsregistreraren lägga till personen som ”IT-ansvarig / Webbansvarig" på kårnivå i Scoutnet. Detta ger personen adminbehörighet och full tillgång på er kårwebbsite. Alternativt kan de få rollen "Redaktör” på kårnivå i Scoutnet vilket ger användaren begränsad tillgång på er kårwebbsite.
  2. Be sedan personen gå till kårensnamn.nykarwebb.se/admin och och klicka på 'Logga in' under ScoutID. Logga in med medlemsnummer/e-post och lösenord, samma inloggningsuppgifter som till Scoutnet (då skapas en användare automatiskt i WordPress).


Ge tillgång till personer utan ScoutID eller siter som inte är kopplade mot en kår / distrikt. 

  1. Du som administratör går till Användare i huvudmenyn och kan därifrån skapa nya användare.
  2. Välj en passande roll för användaren. OBS: En person som redan har en användare via ScoutID på en annan kårwebbsite MÅSTE ha samma admin-roll om du lägger till denna på en site som inte är kopplad till en kår/distrikt. Alltså rollen "TF Administratör" och inte "Administratör".
  3. När du skapat användaren får hen ett mail med inloggningsuppgifter.