SEO

När du skriver rubriker på sidor och inlägg är det viktigt att du tänker på hur du utformar dem. Försök att se till att ditt fokusnyckelord alltid återfinns i både rubrik och ingress samt i dina bildbeskrivningar och alt-taggar. Resten av rubriken ska få folk nyfikna till den grad att de klickar på länken på Google eller webbplatsen.

Yoast SEO

På varje sida och inlägg finns en sektion med rubriken ”Yoast SEO” där du kan göra egna inställningar för sidans/inläggets metadata. Klicka på rubriken för att fälla ut sektionen.

  • Förhandsvisningstext: Här kan du se en förhandsvisning för hur sidan ser ut i ett sökresultat på t.ex. Google. Klicka i området för att redigera sidans titel (metatitel) och beskrivning (metabeskrivning).
    • SEO-titel: Skriv en kort, säljande titel som innehåller sidans viktigaste nyckelord
    • Permalänk: Här kan du redigera sidans permalänk
    • Metabeskrivning: En kortare sammanfattning av sidan/inlägget. Försök att få med dina viktigaste nyckelord.
  • Fokusnyckelord: Här kan du ange ett viktigt nyckelord som sidan/inlägget handlar om. Betyget i analysen nedan baseras på hur bra sidan är optimerad utifrån detta fokusnyckelord. Fokusnyckelordet påverkar inte sidans resultat på sökmotorer utan är främst till för analysen av sidan.
  • Analys: Här analyseras och betygsätts sidans innehåll ur ett SEO-perspektiv. Notera dock att SEO Yoast ej ser text som finns i innehållsblock på sidor vilket gör analysdelen missvisande i dessa fall.