4.1. Administratörsroller att använda
Det behövs max två roller per person för att få den behörighet som krävs. Det finns fem roller som ska användas och är relevanta kopplade till kurser i Scoutnet.
- Arrangemangsansvarig
- Arrangemangsadministratör
- Kursansvarig
- Kursledare/Utbildare
- Kursfunktionär
4.2. Fördelning av administratörsroller inom kursteamet
Roll i kursteamet | Administratörsroll i Scoutnet | Förklaring |
Kursansvarig 1 | Arrangemangsansvarig och Kursansvarig | Det är bara en person, Arrangemang-sansvarig, som kan stå som ansvarig i deltagarnas CV/loggbok när kursen slutrapporteras i Scoutnet. Övriga adminstratörer syns först när någon sedan klickar på kursomgången. |
Kursansvarig 2 | Kursansvarig | Har samma behörighet som arrangemangsansvarig, men kommer inte synas med namn i deltagarens CV/ loggbok efter avslutad kurs, utan syns först när någon klickar in på kurs-omgången. |
Övriga utbildare | Kursledare/Utbildare | Övriga kursteamet har behörighet att se delar av kursen i Scoutnet. Om en utbildare/funktionär behöver ta del av mer information om kursens deltagare kan denne även få rollen som Arrangemangsadministratör. |
Övriga funktionärer (tex matlag) | Kursfunktionär | Övriga kursteamet har behörighet att se delar av kursen i Scoutnet. Om en utbildare/funktionär behöver ta del av mer information om kursens deltagare kan denne även få rollen som Arrangemangsadministratör. |
Administratör utbildningsgrupp som ej ingår i teamet | Arrangemangsadministratör. | Arrangemangsadministratören har samma behörighet som Arrangemangsansvarig/Kursansvarig kring kursen. |
4.3. Lägg till kursansvarig/team som administratör
Detta steg kräver hög behörighet i Scoutnet och behöver göras av en regional utbildningsgrupp för regional kursomgång, och av samordningsgrupp/ideell administratör/anställd för en nationell kursomgång.
- Utgå från kursens startsida genom att trycka på kursnamnet. Klicka på fliken Arrangemangsteam.
- Klicka på + Lägg till medlem i arrangemangsteamet. En ny ruta öppnar sig.
- ☐ Skriv in medlemsnumret eller sök på personens namn. Den som ingår i en regional utbildnings-grupp har behörighet att se alla medlemmar i direktanslutna scoutkårer inom sin region. Du som administrerar en nationell kurs har behörighet att se alla direktanslutna medlemmar.
- Välj rätt roll i rullistan enligt beskrivningen ovan.
- Minst en person ur kursteamet ska läggas till innan kursen publiceras. Om du vet fler personer som ingår i kursteamet kan du lägga till dem här också.
- Personerna i kursteamet kommer nu få en inbjudan per mejl att tacka ja till att bli kursadministratör. Utbildaren går till länken och klickar i den gröna bocken för att godkänna rollen. Om mottagaren inte hittar sitt mejl finns samma inbjudan här: https://www.scoutnet.se/member/list/pending/roles
4.4 Ändra från Arrangemangsansvarig till -administratör
Den som lägger upp en kursomgång blir automatiskt Arrangemangsansvarig. Om du inte själv ingår i kursteamet behöver du ändra din egen roll till Arrangemangsadministratör.
- Klicka på fliken Arrangemangsteam. Klicka på symbolen vid ditt namn som ser ut som en penna och ett anteckningsblock, med popup-texten Redigera medlemskap i avdelning.
- Klicka på X krysset bredvid rollen som ska tas bort.
- Lägg till rollen som Arrangemangsadministratör från listan.
- Klicka på Spara funktioner.
- Om du behöver ändra fler administratörsroller under kursens gång gör du det på samma sätt.
4.5. Kursteamet anmäler sig till kursen
Alla i kursteamet behöver anmäla sig till kursen. Detta för att det ska bli rätt i Folkhögskolans rapportering till Folkbildningsrådet. Utbildare anmäler sig via samma länk som deltagare, men väljer valet Jag ingår i kursteamet som finns förinställt i kursmallarna i Scoutnet. Detta val kopplas direkt till kursteamets avgift (0,00 SEK). Det är viktigt att göra rätt i detta steg för att underlätta för kursteam, utbildningsgrupp och administratör!
Notera att detta kan göras först efter att kursen skapats i Scoutnet och anmälan öppnats.
4.6. Utbildare från samverkansorganisation
Utbildare från Nykterhetsrörelsens scoutförbund eller Equmenia behöver också anmäla sig i Scoutnet, via ett gästkonto. Obs! Har du redan ett gästkonto använder du samma konto – skapa inte ett nytt. Om du är osäker på om du har ett gästkonto eller inte så kan du höra av dig till supporten på [email protected]
4.7. Viktigt att det blir rätt
Obs! Dubbelkolla alltid, särskilt innan slutrapportering, att kursteamet både är anmält som kursteam (Avgift = 0,00 SEK, under Individuellt anmälda deltagare) och har fått rätt behörighet (Registreras rätt, under Arrangemangsteam).
Att hela kursteamet anmäler sig till kursen är viktigt för att:
- Matpreferenser och personliga behov ska vara samlade på ett ställe för hela kursteamet. Om det skulle uppstå en krissituation på plats
- Kursansvarig ska ha behörighet att redigera roller inom kursteamet.
- Det ska bli rätt i rapportering till Folkbildningsrådet.
Att hela kursteamet och kontaktperson från utbildningsgrupp har rätt administratörsroller är viktigt för att:[ED2]
- Statistik i Scoutnet (funktioner kring rollhistorik/listor på utbildare kommer utvecklas framåt)
- Rätt namn på kursansvarig (Arrangemangsansvarig) i deltagarnas CV-flik i Scoutnet
- Det är lättare i slutrapportering.
- Det ska bli rätt i rapportering till Folkbildningsrådet.