Ansök om statsbidrag
Scouterna får statsbidrag från MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Det är en viktig inkomstkälla som möjliggör billigare och roligare scoutäventyr för fler barn och unga. Därför vill vi uppmuntra just er scoutkår att söka statsbidrag för 2026!
Längre ner på sidan förklarar vi hur ni går till väga, steg för steg. Det är viktigt att det blir rätt, så vi har försökt göra det lätt.
Ni kan även hitta dokumenten på hemsidan:
- Information till kåren
- Information till avdelningsledaren
- Intygan om medlemskap
- Såhär fungerar medlemsförening
- Guide till Stämmomöte
- Exempelmallar avdelning 2025
- Exempelmallar patrull 2025
Här hittar ni alla dokument som kan underlätta er statsbidragsansökan
Steg 1: Uppdatera Scoutnet
Börja med att lägga in kårens alla medlemmar i rätt avdelningar och patruller i Scoutnet innan årsskiftet. Ansökan kommer baseras på informationen som finns i Scoutnet den 31 december 2025.
Steg 2: Bestäm nivå på medlemsföreningar
Nu är det dags att bestämma vilken organisationsnivå som kåren ska söka statsbidrag för – kår, avdelning eller patrull. Kåren, avdelningen eller patrullen räknas då som en medlemsförening som statsbidraget kan sökas för. Hela kåren måste söka för samma nivå.
Statsbidragets belopp baseras på hur många medlemmar och medlemsföreningar er scoutkår har. Så ju fler medlemsföreningar desto högre bidrag, men också desto mer jobb med ansökan. Varje scoutkår avgör själv sina prioriteringar.
Steg 3: Medlemsföreningarna håller årsmöte
När ni har bestämt vilka medlemsföreningar ni ska söka statsbidrag för ska alla medlemsföreningar hålla ett årsmöte. Detta måste göras efter årsskiftet.
På årsmötet ska varje medlemsförening:
- Anta stadgar
- Välja patrull- eller avdelningsledare, revisor och andra roller
- Fylla i verksamhetsredovisning
- Fylla i revisionsberättelse
För att det ska vara så enkelt som möjligt att hålla årsmöte har vi tagit fram mallar och exempelstadga att använda. Det här är ett sätt att lära sig och utöva demokrati i den lilla gruppen, så det är viktigt att alla förstår vad som görs. Därför finns det också ett enkelt och roligt sällskapsspel som guidar scouter genom årsmötet. Spelet skickades till alla scoutkårer i mars 2025. Det finns även att ladda ner och skriva ut på Scouternas hemsida
Efter årsmötet ska mötesprotokoll, stadgar, verksamhetsredovisning och revisionsberättelse lämnas till kåren. Det är viktigt att kåren sparar all dokumentation för kommande revisioner.
Steg 4: Fyll i ansökan i Scoutnet
Äntligen dags för kåren att ansöka om statsbidrag! Det görs på Scoutnet helt elektroniskt, med medlemsföreningarnas dokumentation från årsmötet som underlag. Ansökan öppnar 8nde januari och stänger 30nde mars 2026.
Om kåren har några avgiftsbefriade medlemmar ska de registreras i ansökan. Alla avgiftsbefriade medlemmar måste skriftligen bekräfta sitt medlemskap.
I samband med ansökan behöver ansvarig ledare godkänna sin medlemsförening i Scoutnet. En ledare kan godkänna flera – men inte alla – medlemsföreningar i en kår.
Till sist ska ansökan skrivas under av medlemsföreningarnas ledare via e-post. Sedan är ni klara, bra jobbat!
Kom ihåg att kåren måste spara och arkivera allt underlag för kommande revisioner!
Steg 5: Revision
När alla statsbidragsansökningar är inskickade kommer Scouternas revisorer att göra en oberoende granskning av ett antal medlemsföreningar. De medlemsföreningar som väljs ut för revision kommer att kontaktas av Scouterna under våren 2026. Även MUCF genomför revisioner.
Steg 6: Utbetalning
Statsbidraget betalas ut under våren 2027 till Scouternas riksorganisation och de scoutkårer som har ansökt om bidraget. Scoutkårerna får bidrag per medlem och per medlemsförening. Hur stort bidraget från MUCF kommer bli vet vi ännu inte.